معرفی رشته فن زی چوان
 
تکنو و پارکور و نینجا
بهترین سایت ورزشی
درباره وبلاگ


سلام خدمت همه ی دوستداران ورزش امیدوارم بیشترین استفاده را از سایت ببرید در ضمن هر کسی که خواست نویسنده ی وبلاگ بشه به من یه نامه ی خصوصی بده
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:فن زی چوان, :: 11:11 ::  نويسنده : آرش

"با شان فن" ( مشت هشت حركتی سریع ) نیز نامیده می شود. "وومو" نام دیگر "یوفی" ژنرال مشهور سلسله سانگ جنوبی است .برخی از روی دست نوشته ها اینگونه تعبیر كرده اندكه فن زی چوان توسط "یوفی" در قرن 18 یعنیدر سال 1738  ابداع شده است."باشان فن" نام كهنی است كه در سلسله مینگ استفاده می شده. از گزارش "كویی" چنین بر می آید كه " با شان فن" یك فرم كامل و بی نقص از مبارزه با مشت در سلسله مینگ بوده است.
در طی حكومت سلسله "كوینگ"، فن زی چوان در شمال چین ، ‌بویژه در مناطق " راوتینگ"، "لیشیان" و "گائوتینگ" دراستان " هه بی" در منطقه امپراطوران "شیان فنگ" و "تونگری (1874- 1851) مشهور بود. راهبی به نام "ژائوكنی " در " رائوینگ" در استان هه بی زندگی می كرد كه نه تنها در فن زی چوان  متخصص بود،‌ بلكه در "چائو جیائو چوان" (هنر ضربات پا) نیز استاد خوبی به شمار می آمد. او هنرها و مهارت های مشت زنی را با ظرافت به خانواده های "دوان " و "ونگ" آموخت .هنگامی كه برادران "دوان ژیكو سو" و دوان ژی یانگ، سبك چائو جیائو  را می آموختند، برادران "ونگ لاوزی  و ونگ ژان او" فن زی چوان را فرا می گرفتند. سپس این دو خانواده آموخته های خود را با یكدیگر تبادل كردند. فن زی چوان بر استفاده از دست‌ها تأكید دارد،‌ در حالی كه چائو جیائو بر استفاده از پاها تأكید می كند، بنابراین فن زی چوان نوین مهارت‌های استفاده از ضربه های پا را نیز به خوبی داراست .
پس از آنكه فن زی چوان  در استان هه بی معرفی شد، در شاخه‌های زیادی گسترش یافت."مشت لغزان بال عقاب"در بردارنده پایه هایی از تلفیق حركت‌های بال عقاب ، دویدن  و مشت لغزان است. هنگام  كه ضربه زده می شود  گاهی دست در حالت مشت كرده است و گاهی به صورت بال عقاب ،‌ حركت‌های اصلی شامل: ضربه های مشت، اتمام ناگهانی ،‌ ضربه با آرنج ، قفل كردن ، فنون كشتی ، سائیدن و گرفتن و حركت های فرعی شامل : گردش به طرفین،‌ بلند كردن ،‌ چرخیدن،‌ نفوذ كردن، افتادن ، ‌ضربه‌های چكشی و ناگهانی می باشد.
در فن زی چوان اجرای فرم به صورت آهنگین (ریتمیك) با حركت های آرام و تند و پیوسته و ناپیوسته است. مشت در فن زی چوان به طور نفوذی و روبه جلو و آزادانه از سختی به نرمی تغییر می یابد و به طور مستقیم به عقب برمیگردد. وقتی دست به سمت بیرون ضربه می زند،‌ پا با حركتی تند آنرا همراه می كند، هنگامی كه با سرعت به طرفین حركت می شود،‌بدن به هم قفل می شود. هرگز مشت  بی هدف پرتاب نشده و همیشه هنگام جمع كردن ضربه زده شده برای زدن ضربه دوباره آمادگی وجود دارد.اجرای فرم در فن زی چوان كوتاه و مختصر است. حركت های آن سریع و هماهنگ  و در قالب الگوهای فشرده صورت می گیرند. هنگام اجرای فرم،‌ حركت‌های پا آرام  و پیوسته ،‌در موقعیت فیزیكی ایستاده و حركت ها در محور یك چهار ضلعی است. در یك لحظه هر دو مشت مستقیم ضربه می زنند و سپس برای ضربه دوباره به عقب باز میگردند. فنون متنوع و حركت‌ها مانند  گردباد هستند و به سرعت چشم بر هم زدن انجام می شوند.
ضربه های مشت در فن زی چوان به تندی رگبار قطره های باران و به سرعت شعله ور شدن یك فیتیله‌ی باروتی است، مشت لغزان بر خشكی، سرعت، سختی و حركت های ارتجاعی تأكید دارد.
در نسخه ای از كوان جینگ چنین آمده است كه:
در طول تاریخ شیوه های مبارزه با مشت شامل32 فرم چانگ چوان از امپراطور "تای زو" (سلسله سانگ) ،
‌لیبو چوان (مشت شش مرحله ای )، هوچوان (مشت تقلید میمون) وفن زی چوان( مشت هشت حركتی سریع )  و غیره وجود داشته است گرچه نام های آنها متفاوت است، اما اجرای فرم ها بطور كلی مشابه است و این سبكها از بهترین سبك ها بشمار می آیند.
حال پس از گذشت سالیان متمادی وبا توافقات مقامات شائولین در چین در میان نامهای کونگ فو- ووشو- چوان فا – شائولین نام ووشو را برای جهانی شدن این ورزش برگذیده وفدراسیون جهانی این ورزش تشکیل گردید که در میان سبکهای زیر مجموعه فدراسیون جهانی ووشو سبک فن زی چوان از سبکهای اصلی به حساب می آید.

منبع=سایت رزم آور


javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 84000
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1